Strona Główna Artykuły Download Forum Linki Kategorie Newsów Październik 20 2017 14:15:03
Matematyka





Mandriva







SP Nowogród Bobrzański



Licznik odwiedzin
Darmowy licznik odwiedzin
licznik odwiedzin
Mapa odwiedzin
Locations of visitors to this page
Google PageRank
Aktualny PageRank strony matilinspnb.dbv.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO
Matematyka?


Witamy.

W tym dziale, krótko i na temat wytłumaczymy czym jest matematyka, skąd się wzięła oraz po co jej się uczymy dzisiaj w szkole?

Matematyka to dla wielu z Was tylko kolejny przedmiot, którego trzeba się uczyć w szkole. Czasami wydawać by się mogło niepotrzebny. Chcąc nie chcąc każdy z nas musi poznać jej zasady i ich przestrzegać, czy to się komuś podoba czy nie. Dlaczego?

Każdy z nas był chociaż raz w życiu był w sklepie. A wielu z nas w banku. Będąc u lekarza lub w domu nie raz się ważyliśmy, mierzyliśmy wysokość itp. Wszędzie się pojawiają liczby. Liczby które w różny sposób zapisywane i w różny sposób wyrażane nas otaczają i sprawiają, że możemy istnieć w świecie jako ludzie, którzy mają jakieś cechy. To tylko namiastka otaczającej nas w życiu codziennym matematyki.

Matematyka szkolna ukazuje nam o wiele większy obszar zastosowania matematyki w świecie i w życiu człowieka. Jest tak nie od dzisiaj. Matematyka i przeliczanie różnorakich problemów czy zagadnień intrygowało nawet ludzi w starożytnym Egipcie, czy też Chinach. Więcej o samej historii matematyki dowiemy się na przykład z filmu "Historia matematyki", który można obejrzeć w naszym dziale Filmiki matematyczne. Odnosząc się do historii, to na lekcjach matematyki też o nią zahaczamy i trochę omawiamy przez przybliżenie Wam sylwetek słynnych matematyków, których wymieniliśmy w artykule pt.: "Słynni matematycy". W szczególności zaś staramy się przybliżać Wam osobę Eduarda Kummera, który historią swojego pochodzenia i życia w miejscowości Żagań, jet nierozłącznie związany z historią naszego regionu. Informacje o nim - dostępne w internecie - przedstawiamy na naszym Forum w dziale Kółko matematyczne, w poście pt.: "Eduard Kummer".

Wielu uczniów pyta nie raz: Dlaczego to wszystko jest takie rozbudowane w matematyce i czasami takie trudne? Aby odpowiedzieć sobie samemu na to pytanie musimy cofnąć się do czasów, które znamy tylko z opowieści naszych rodziców, czyli czasów małego dzieciństwa. Zadajmy sobie teraz pytanie: Jak nauczyliśmy się chodzić?. Odpowiedź na pewno nie jest prosta, ale można ją podzielić - wg redakcji - na następujące etapy:
  • nauka podnoszenia się dziecka do siadania
  • nauka przewracania się na brzuch z pleców
  • nauka czołgania się pełzania
  • nauka raczkowania
  • nauka chodzenia przy pomocy chodzika lub trzymając się rąk taty lub mamy
  • pierwsze samodzielne kroki
  • nauka ostrożnego chodzenia i upadania
  • nauka biegania
  • nauka poruszania się na przejściu dla pieszych lub w innych niebezpiecznych miejscach
  • nauka kulturalnego chodzenia
Możliwe, że jeszcze przeoczyliśmy jakiś etap. Sądzimy jednak, że patrząc na powyższe etapy nauki chodzenia człowieka, można łatwo się przekonać, że nauka każdej umiejętności jest procesem który trwa długo i jest na koniec procesem złożonym i czasami wydawać by się mogło skomplikowanym. Tak samo jest z matematyką.

Chodzenie jak chodzenie, rzecz naturalna się wydaje i niezbędna do życia człowieka. Po co jednak matematyka? Po co ja się jej uczę? Odpowiedź na te pytania też nie jest jednoznaczna i dla wielu ludzi może istnieć inna odpowiedź. Inaczej uzasadnia to nauczyciel, inaczej rodzice, inaczej inżynier, a jeszcze inaczej nasz kolega z ławki szkolnej. Skupimy się w naszym uzasadnieniu na poglądach formalnych, praktycznych i wychowawczych, które uzasadniają potrzebę nauki matematyki w szkole.

Powody formalne, to powody dydaktyczne, czyli te którymi kierują się najczęściej sami nauczyciele. Każda lekcja ma oczywiście swoje osobne cele. Ogólnymi celami nauki matematyki z dydaktycznego punktu widzenia są:
  • umiejętność klasyfikowania, definiowania, konstruowania przykładów i kontrprzykładów, stosowania definicji
  • operatywne posługiwanie się językiem matematyki, formułowanie ogólnych praw i reguł oraz ich specyfikowanie
  • umiejętność formułowania twierdzeń, budowanie twierdzeń odwrotnych, oceny ich prawdziwości
  • odtwarzanie dowodu ze zrozumieniem, znajdowanie dowodu w prostych przypadkach
  • stosowanie matematyki do rozwiązywania problemów z innych dziedzin
  • umiejętność rozwiązywania problemów otwartych, stosowania podstawowych heurystyk, przedłużana zadania i stawiania pytań.
Podane powyżej cele to powody to cele specyficzne w klasyfikacji Stefana Turnaua.

Powody praktyczne, to powody wynikające z życia codziennego, które potrzebne są najczęściej każdemu człowiekowi w życiu codziennym. Są to:
  • czytanie ze zrozumieniem np.: instrukcji (czytanie i rozwiązywanie zadań z treścią)
  • odczytywanie wiadomości z rozkładów jazdy, diagramów itp. (odczytywanie wiadomości z wykresów, tabel)
  • obliczanie prostych rachunków - opłat np.: za prąd, gaz itp. (dodawanie sposobem pisemnym liczb naturalnych)
  • obliczanie odsetek w banku np.: od lokat lub kredytów (działania na ułamkach dziesiętnych - patrz też filmik nr. 21 w naszym dziale Filmiki matematyczne)
  • planowanie podróży np.: jej długości, kosztu (obliczenia prędkości, drogi, czasu)
  • dzielenie się na równe części (działania na ułamkach zwykłych)
  • zaplanowanie ilości potrzebnych płytek do wyłożenia ściany (obliczenia pól wielokątów)
  • zaplanowanie ilości okrążeń do przebiegnięcia jakiegoś dystansu lub potrzebnej siatki na ogrodzenie pewnego terenu (obliczanie obwodów figur)
  • obliczenie ilości potrzebnego papieru na obłożenie prezentu (obliczanie pól powierzchni brył przestrzennych)
Z punktu widzenia wychowania człowieka matematyka oddziałuje poprzez naukę:
  • wyrabiania pozytywnych postaw moralnych - odpowiedzialności, sumienności, sprawiedliwości
  • wyrabiania pożądanych cech osobowości - pracowitości, wytrwałości, solidności
  • dbałości o rozwój intelektualny i poznawczy - dociekliwość w stawianiu pytań, dostrzeganie sytuacji problemowych, właściwa rywalizacja,
  • dostrzegania piękna również przez pryzmat matematyki - harmonia, proporcje, symetria itp. (patrz filmiki nr. 1, 2 i 3 w naszym dziale Filmiki matematyczne)
Powyższe cele pochodzą - tak jak cele dydaktyczne wymienione wcześniej - z tzw.: klasyfikacji celów nauczania matematyki wg. Stefana Turnaua.

Jak więc nie tylko sama nauka matematyki jest złożona, ale także jej przeznaczenie. Każdy z nas odbiera otaczający go świat w sposób indywidualny i tak też jest z samą matematyką, której każdy człowiek uczy się na swój oryginalny sposób. Trzeba jednak pamiętać, że uczyć się indywidualnie, to niekoniecznie liczyć po swojemu. Oczywiście sposoby bywają różne (spójrz na przykład na filmik nr. 16 w naszym dziale Filmiki matematyczne prezentujący inny sposób mnożenia sposobem pisemnym niż ten uczony na lekcjach matematyki) , ale już ich zasadność nie. Matematyka uczy bowiem poszanowania zasad oraz szacunku wobec ogromu jej potencjału i otaczającego nas świata jak żadna inna nauka.

Ktoś kiedyś powiedział: "Może i liczby nie rządzą światem, ale pokazują jak jest urządzony." I coś w tym jest. Ta mała fraza wypowiedziana przez nieznanego nam autora (albo lepiej ujmując: zapomnianego przez nas autora) to krótka sentencja podsumowująca intrygujące znaczenie matematyki w poznawaniu świata i praw w nim rządzących. Jeszcze lepiej intrygującą moc matematyki podkreślił sam Adam Mickiewicz, człowiek który z matematyką nie miał w swojej twórczości poetyckiej za wiele wspólnego, napisał kiedyś czterowiersz:

"Na co będą potrzebne, pytało pacholę,
Trójkąty, czworoboki, koła parabole?
Że potrzebne, rzekł mędrzec, musisz temu wierzyć,
Na co potrzebne, zgadniesz, gdy zaczniesz świat mierzyć."


Podsumowując. Matematyka jest niezbędna w naszym życiu, jak wszystkie inne dziedziny nauki czy też życia codziennego. Jet integralną częścią każdej z tych płaszczyzn.

Jeśli jesteś już utwierdzony w potrzebie zgłębiania matematyki i jej tajników zapraszamy do działu E-lekcje, w którym to dowiesz się jak uczą się matematyki uczniowie w naszej szkole.

Pozdrawiamy - redakcja :)
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Znajdź
O nas
Chcesz dowiedzieć się: Co to za strona? Kiedy, kto i jak ją tworzy? Jaki jest cel tworzenia tej strony?
Zapraszamy do działu
O NAS
Tłumacz/Translate
Podziel się tą stroną
Share
Witamy Użytkowniku






Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Lubię to!!
Jesteśmy na NK
Powered by PHP-Fusion © 2003-2006 Brasil-Fusion Theme by: IceWasp 935,637 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie