Mapa odwiedzin |
|
Google PageRank |
|
|
 |
"1 błąd = 1", czyli odpowiedź na listopadowy artykuł w "Ripoście" |
 |
Szanowna Redakcjo,
jako przedstawiciel grona nauczycielskiego, a w szczególności matematyków, chciałbym się ustosunkować do krótkiego artykułu w umieszczonego w listopadowym numerze „Riposty”. Artykuł ten dotyczy systemu oceniania kartkówek z działań na ułamkach w klasach szóstych.
Zanim jednak przejdę do kwestii oceniania samych kartkówek, przypomnę, że w klasach czwartych i piątych uczniowie piszą regularnie kartkówki z tabliczki mnożenia i dzielenia w zakresie do 100. Na kartkówkach tych jest podawanych 20 przykładów: 10 na mnożenie i 10 na dzielenie. Kryteria oceniania są proporcjonalne do kryteriów oceniania z działań na ułamkach. Mianowicie 4 błędy (lub więcej) to ocena niedostateczna. 4 błędy na 20 przykładów – podkreślam.
Kartkówki z tabliczki mnożenia i dzielenia są kartkówkami sprawdzającymi nabyte umiejętności rachunku pamięciowego nabywane przez uczniów w klasach od 1 do 3 i ćwiczonych w klasach 4tych i 5tych.
Przechodząc teraz do tematu kartkówek z działań na ułamkach. Na każdej kartkówce uczeń ma do rozwiązania 8 przykładów, które dotyczą czterech działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, mianowicie: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Skoro, tak jak pisałem wyżej, na 20 przykładów 4 błędy kwalifikowały ucznia na ocenę niedostateczną, tak teraz – skoro jest ponad 2 razy mniej przykładów, stosuje się przelicznik, że uczeń powinien mieć zrobione wszystko dobrze, żeby otrzymać ocenę pozytywną. Tak jak w przypadku tabliczki mnożenia i dzielenia w klasie 4tej i 5tej, tak i w przypadku działań na ułamkach, umiejętności przeprowadzenia tych obliczeń nie są ćwiczone jedynie w klasie 6tej! Ułamki są już wprowadzane, wraz z działaniami od klasy 4tej!
Poruszając kwestię poprawiania kartkówek, to przypominam, że zgodnie z kryteriami oceniania, które są zatwierdzone przez rodziców, kartkówek nie można poprawiać. Reguła ta nie dotyczy jedynie kartkówek z ułamków, ale wszelkich kartkówek z matematyki.
Patrząc ponadto na otrzymywane od uczniów kartkówki, ocena niedostateczna otrzymywana przez nich nie wiąże się w większości przypadków z popełnieniem jednego błędu, a oddaniem czasami pustej kartki!
Odnosząc się do oburzenia, czy też zniechęcenia uczniów, wobec takiego systemu oceniania, przypominam, że każdy uczeń ma prawo wglądu do własnej kartkówki i ewentualnej wizyty na zajęciach wyrównawczych, na których z powodzeniem otrzyma pomoc w zakresie przećwiczenia lub utrwalenia tych działań. Jak do dzisiaj nikt z tej opcji nie skorzystał. Ponadto jako nauczyciel matematyki często odpowiadam na pytania uczniów nawet po skończonej lekcji matematyki w trakcie przerwy. Pytania te zadają jednak uczniowie nie mający większych problemów z matematyką.
Z poważaniem - redakcja serwisu :)
|
 |
Komentarze |
 |
 |
Dodaj komentarz |
 |
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
 |
Oceny |
 |
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|
O nas |
Chcesz dowiedzieć się: Co to za strona? Kiedy, kto i jak ją tworzy? Jaki jest cel tworzenia tej strony?
Zapraszamy do działu O NAS
|
Podziel się tą stroną |
|
Logowanie |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|