Strona Główna Artykuły Download Forum Linki Kategorie Newsów Listopad 19 2017 20:31:08
Matematyka





Mandriva







SP Nowogród Bobrzański



Licznik odwiedzin
Darmowy licznik odwiedzin
licznik odwiedzin
Mapa odwiedzin
Locations of visitors to this page
Google PageRank
Aktualny PageRank strony matilinspnb.dbv.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO
"1 błąd = 1", czyli odpowiedź na listopadowy artykuł w "Ripoście"
Szanowna Redakcjo,



jako przedstawiciel grona nauczycielskiego, a w szczególności matematyków, chciałbym się ustosunkować do krótkiego artykułu w umieszczonego w listopadowym numerze „Riposty”. Artykuł ten dotyczy systemu oceniania kartkówek z działań na ułamkach w klasach szóstych.

Zanim jednak przejdę do kwestii oceniania samych kartkówek, przypomnę, że w klasach czwartych i piątych uczniowie piszą regularnie kartkówki z tabliczki mnożenia i dzielenia w zakresie do 100. Na kartkówkach tych jest podawanych 20 przykładów: 10 na mnożenie i 10 na dzielenie. Kryteria oceniania są proporcjonalne do kryteriów oceniania z działań na ułamkach. Mianowicie 4 błędy (lub więcej) to ocena niedostateczna. 4 błędy na 20 przykładów – podkreślam.

Kartkówki z tabliczki mnożenia i dzielenia są kartkówkami sprawdzającymi nabyte umiejętności rachunku pamięciowego nabywane przez uczniów w klasach od 1 do 3 i ćwiczonych w klasach 4tych i 5tych.

Przechodząc teraz do tematu kartkówek z działań na ułamkach. Na każdej kartkówce uczeń ma do rozwiązania 8 przykładów, które dotyczą czterech działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, mianowicie: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Skoro, tak jak pisałem wyżej, na 20 przykładów 4 błędy kwalifikowały ucznia na ocenę niedostateczną, tak teraz – skoro jest ponad 2 razy mniej przykładów, stosuje się przelicznik, że uczeń powinien mieć zrobione wszystko dobrze, żeby otrzymać ocenę pozytywną. Tak jak w przypadku tabliczki mnożenia i dzielenia w klasie 4tej i 5tej, tak i w przypadku działań na ułamkach, umiejętności przeprowadzenia tych obliczeń nie są ćwiczone jedynie w klasie 6tej! Ułamki są już wprowadzane, wraz z działaniami od klasy 4tej!

Poruszając kwestię poprawiania kartkówek, to przypominam, że zgodnie z kryteriami oceniania, które są zatwierdzone przez rodziców, kartkówek nie można poprawiać. Reguła ta nie dotyczy jedynie kartkówek z ułamków, ale wszelkich kartkówek z matematyki.

Patrząc ponadto na otrzymywane od uczniów kartkówki, ocena niedostateczna otrzymywana przez nich nie wiąże się w większości przypadków z popełnieniem jednego błędu, a oddaniem czasami pustej kartki!

Odnosząc się do oburzenia, czy też zniechęcenia uczniów, wobec takiego systemu oceniania, przypominam, że każdy uczeń ma prawo wglądu do własnej kartkówki i ewentualnej wizyty na zajęciach wyrównawczych, na których z powodzeniem otrzyma pomoc w zakresie przećwiczenia lub utrwalenia tych działań. Jak do dzisiaj nikt z tej opcji nie skorzystał. Ponadto jako nauczyciel matematyki często odpowiadam na pytania uczniów nawet po skończonej lekcji matematyki w trakcie przerwy. Pytania te zadają jednak uczniowie nie mający większych problemów z matematyką.






Z poważaniem - redakcja serwisu :)
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Znajdź
O nas
Chcesz dowiedzieć się: Co to za strona? Kiedy, kto i jak ją tworzy? Jaki jest cel tworzenia tej strony?
Zapraszamy do działu
O NAS
Tłumacz/Translate
Podziel się tą stroną
Share
Witamy Użytkowniku






Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Lubię to!!
Jesteśmy na NK
Powered by PHP-Fusion © 2003-2006 Brasil-Fusion Theme by: IceWasp 941,651 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie